Langkah Menangani Rasuah Dalam Kalangan Penjawat Awam

Justeru itu Pelan Integrasi Nasional dilancarkan oleh Perdana Menteri antara lain sebagai usaha untuk menangani rasuah. Riwayat At-Tirmidzi 3622.

Biasa Beruniform Ramli Tidak Janggal Pakai Baju Istiadat Parlimen Captain Hat Hats Fashion

Badan Eksekutif tidak pernah sunyi daripada menguatkuasakan.

Langkah menangani rasuah dalam kalangan penjawat awam. Badan Perundangan Parlimen telah menggubal pelbagai undang-undang dan Peraturan menangani amalan rasuah. Badan Kehakiman telah membicarakan pelbagai tuduhan melibatkan kesalahan rasuah. Selain daripada menjaga nama baik penjawat awam secara keseluruhannya gejala rasuah ini juga perlu dijauhi kerana ia boleh menjejaskan kerjaya seseorang individu itu.

Penjawat awam golongan berisiko tinggi terhadap rasuah. Rasulullah saw telah melaknat pemberi rasuah dan penerima rasuah dalam penetapan keputusan pemerintahan pentadbiran kehakiman dan lain-lain. Penjawat awam perlu menjaga integriti dalam melaksanakan tugas.

1112016 Di samping itu media massa turut memainkan peranan vital dalam menimbulkan kesedaran dalam lapisan masyarakat tentang keburukan dan implikasi mengambil rasuah. 6082019 Maknanya kalau di kalangan penjawat awam yang masih bekerja boleh kata begitu itu bahaya. Imam Tirmidzi berkata.

Pihak kerajaan seharusnya melancarkan kempen iklan yang efektif dengan menggunakan media massa secara holistik iaitu akhbar hingga ke internet untuk memastikan setiap lapisan masyarakat. Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Razali Ibrahim berkata jika usaha membanteras gejala rasuah berjaya dilaksanakan maka tahap persepsi negatif rasuah juga dapat dipulihkan. Rasulullah saw telah melaknat pemberi rasuah dan penerima rasuah dalam penetapan keputusan pemerintahan pentadbiran kehakiman dan lain-lain.

Sekiranya perkara ini berlaku sudah pasti sumber pendapatan individu akan terjejas sekaligus menyebabkan orang sekeliling akan memandang serong kepada penjawat awam. Langkah ini boleh dilakukan kerajaan sekiranya kerajaan benar- benar ingin menghapuskan rasuah dalam kalangan penjawat awam di negara ini. Mon Mar 13 2017.

Langkah utama untuk membendung gejala rasuah di Malaysia adalah melalui peranan pihak kerajaan. Masalah yang pertama ialah ketidakcekapan bekerja. Cabang kerajaan ini telah turut sama menangani amalan rasuah semenjak sebelum merdeka.

Di samping itu terdapat beberapa langkah untuk mengatasi gejala rasuah ini seperti memperkuatkuasakan undang-undang dan hukuman. Mengurangkan gejala rasuah penyelewengan dan salah guna kuasa secara berkesan Meningkatkan kecekapan dalam sistem penyampaian perkhidmatan awam Meningkatkan tadbir urus korporat dan etika perniagaan Memantapkan institusi keluarga dan komuniti Meningkatkan kualiti hidup dan kesejahteraan masyarakat. Hukuman yang berat perlu dijatuhi kepada pesalah rasuah agar mereka serik untuk melakukan gejala rasuah di kemudian hari.

Pihak kerajaan memandang serius permasalahan ini. Apa yang lebih merisaukan adalah 534 peratus daripada 4860 individu yang ditahan kerana kesalahan rasuah adalah golongan muda yang berusia 40 tahun ke bawah katanya selepas Majlis Pelancaran Dasar Integriti Darul Iman DIDI oleh Menteri Besar Datuk Seri Dr Ahmad. Hal ini terbukti berdasarkan statistik tangkapan Suruhanjaya Percegahan Rasuah Malaysia SPRM daripada 2015 sehingga Oktober tahun ini apabila seramai 2607 penjawat awam ditahan.

Penjawat awam adalah golongan yang berisiko tinggi terhadap rasuah khususnya bagi mereka yang terlibat dalam pelaksanaan keputusan dan perolehan kerajaan kata Ketua. TAIPING - Isu rasuah dalam kalangan penjawat awam perlu ditangani secara bersama melalui Pelan Anti Rasuah Kebangsaan NACP. PUTRAJAYA 9 Dis Budaya rasuah dan salah guna kuasa dalam kalangan penjawat awam di negara ini ibarat barah yang dibimbangi akan merosakkan institusi kerajaan secara perlahan.

Hadis Rasulullah juga ada menyebut dengan ertinya. Selain hadis Al-Quran juga menyebut. Sifat tamak dan haloba merupakan hati yang tidak puas akan harta dan kekayaan yang diperoleh.

Hal ini dikatakan demikian kerana pihak kerajaan melalui agensi SPRM perlu mengambil tindakan yang lebih agresif tanpa mengira pangkat dan kedudukan dalam melaksanakan tugas kerana anggota SPRM merupakan sebuah badan bebas yang dilantik. Punca rasuah kalangan Penjawat Awam adalah keinginan untuk hidup mewah June 22 2017 June 22 2017 Dalam Negeri Leave a comment KUALA LUMPUR 22 Jun Punca utama yang menyebabkan berlakunya rasuah di kalangan penjawat awam adalah keinginan mereka untuk hidup mewah dan cenderung mempunyai gaya hidup di luar kemampuan. Selain hadis Al-Quran juga menyebut.

Hal ini berlaku apabila penjawat awam tidak menemui surat-surat yang dialamatkan kepadanya panggilan telefon yang tidak atau lewat dijawab serta gagal menyelesaikan masalah orang awam yang dikemukakan kepadanya. Seterusnya sikap tamak dan sikap haloba juga salah satu punca yang menyebabkan berlakunya rasuah di kalangan penjawat awam. Hal ini bagi memastikan pengamal rasuah akan berfikir dua kali sebelum melakukan rasuah.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya Pencegahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia SPRM Datuk Shamsun Baharin Mohd Jamil berkata gejala rasuah dalam kalangan penjawat awam memang berlaku dan berdasarkan. Biani Mawal Kota Belud Sabah kerana jika pengawasan pergerakan kewangan dilakukan penjawat awam tidak akan dapat menyumbang kepada rasuah. Oleh hal yang demikian sifat tamak dan haloba bukan penjawat awam sahaja malah juga di kalangan sektor yang lain.

Jelasnya PBT adalah salah satu fokus dalam Pelan Antirasuah Nasional NACP dan pihaknya sedia bekerjasama membantu PBT dalam menangani masalah rasuah dan. Kerajaan komited tangani rasuah kalangan penjawat awam - Razali Ibrahim. Hadis Rasulullah juga ada menyebut dengan ertinya.

Rasuah merupakan isu yang hangat diperkatakan dewasa ini samada dalam bidang politik perniagaan personel awam penguatkuasaan dan sebagainya. Imam Tirmidzi berkata. Riwayat At-Tirmidzi 3622.

Pengawasan pergerakan kewanganPengawasan pergerakan kewangan seseorang boleh dikawal untuk mengelakkan menularnya gejala rasuah dalam kehidupan masyarakat hari ini.


LihatTutupKomentar