Rasuah Airasia Airbus

06022020 Dakwaan rasuah itu berlaku antara 2011 dan 2015. Dokumen itu turut menyatakan AirAsia dan AAX memesan sebanyak 406 pesawat dari Airbus antara Oktober 2005 dan November 2014.

Sprm Jangka Siasatan Src International Siap Akhir Tahun Ini Mrm Malaysia International Class Ring

Sehari selepas dakwaan mengenai siasatan rasuah itu timbul saham AAGB dan AirAsia X Bhd menjunam dalam perdagangan aktif.

Rasuah airasia airbus. 03022020 Susulan pendedahan berkenaan pihak berkuasa anti-rasuah Malaysia mengumumkan melalui satu kenyataan media pada Sabtu lalu bahawa suruhanjaya itu telahpun memulakan siasatan terhadap perkara berkenaan. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia sedang menyiasat dakwaan Pejabat Kesalahan Berat British itu. 2 Bos Maskapai Penerbangan AirAsia Tony Fernandes dan Kamarudin Meranun di-Non Aktifkan dari jabatan mereka di perusahaan tersebut selama 2 Bulan.

Artikel itu mendakwa perjanjian tertentu oleh AirAsia untuk menempah pesawat Airbus yang menyaksikan salah laku berkaitan penajaan sebuah pasukan sukan yang dimiliki bersama oleh eksekutif AirAsia. Sementara itu harga saham AirAsia melonjak. Sementara itu SPRM juga memulakan siasatan terhadap dakwaan ke atas kedua-dua syarikat itu dengan menghubungi pihak berkuasa di United Kingdom.

Pengerusi Suruhanjaya Sekuriti Malaysia Syed Zaid Albar gambar atas mengesahkan organisasinya akan meneliti pendedahan bahawa eksekutif AirAsia dan AirAsia X. SPRM sedang menyisat eksekutif kanan AirAsia dan AirAsia X kerana didakwa menerima rasuah dari Airbus. 17032021 BDO sendiri juga mengisytiharkan penajaan Airbus sebagai bukan rasuah berbanding dengan laporan media antara bangsa seperti The Telegraph bahawa Airbus membayar AS50 juta RM204 juta dan menawarkan AS55 juta RM225 juta untuk menaja sebuah pasukan sukan Caterham milik Tony dan Kamarudin pembuat keputusan utama di AirAsia dan AirAsiaX.

Dokumen itu turut menyatakan AirAsia dan AAX memesan sebanyak 406 pesawat dari Airbus antara Oktober 2005 dan November 2014. 01022020 SHAH ALAM - Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia SPRM Latheefa Koya mengesahkan pihaknya telah memulakan siasatan berhubung dakwaan rasuah melibatkan Airbus dan dua eksekutif syarikat penerbangan tambang murah AirAsia. AirAsia hari ini menandatangani dua perjanjian utama menempah tambahan 12 pesawat A330neo dan 30 pesawat A321XLR dengan Airbus.

Transparency International Malaysia TI-M mahu siasatan bebas dijalankan ke atas dakwaan mengaitkan eksekutif AirAsia dan AirAsia X menerima rasuah. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia SPRM telah memulakan siasatan berhubung dakwaan kes rasuah melibatkan syarikat pembuat kapal terbang AirBus dan dua. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia SPRM mengesahkan sudah menjalankan siasatan berhubung dakwaan rasuah membabitkan Airbus dan dua eksekutif dari AirAsia seperti didedahkan portal United Kingdom UK semalam.

-February 1 2020 1201 PMDokumen penyelesaian rasuah oleh Airbus menyebut 2 eksekutif kanan AirAsia dan AirAsiaX ditawarkan rasuah lebih AS100 jutaKUALA LUMPUR. Laporan itu menyatakan Airbus membayar RM204 juta dan menawarkan RM225 juta lagi untuk menaja sebuah pasukan sukan yang mempunyai kaitan dengan dua eksekutif berkenaan. Selain AirAsia Ghana Sri Lanka dan Colombia turut terpalit dengan rasuah yang dikaitkan dengan Airbus ini.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia SPRM mengesahkan sudah memulakan siasatan berhubung dakwaan rasuah membabitkan Airbus dan dua eksekutif dari AirAsia. AirAsia berkata ia tidak pernah. Rasuah ini diberi untuk menjaga kontrak pembelian pesawat yang telah ditempah oleh AirAsia dengan Airbus sebanyak 180 buah kapal terbang.

Sehari selepas dakwaan mengenai siasatan rasuah itu timbul saham AAGB dan AirAsia X Bhd menjunam dalam perdagangan aktif. Airbus telah dituduh memberi penajaan kepada dua buah pasukan yang dimiliki oleh eksekutif AirAsia. 06022020 Ia susulan siasatan yang dijalankan UK Serious Fraud Office SFO mengenai dakwaan AirAsia terlibat menerima rasuah daripada Airbus.

AirAsia dan AirAsia X merupakan antara beberapa syarikat penerbangan yang terlibat dalam penyiasatan antarabangsa terhadap Airbus bagi membendung gejala rasuah dalam perniagaan antarabangsanya. SPRM siasat Airbus AirAsia terbabit rasuah AirAsia tandatangan tempahan pesawat dengan Airbus. Dua eksekutif syarikat penerbangan tambang rendah AirAsia dan AirAsiaX disebut dalam dokumen undang-undang yang menyenaraikan contoh rasuah Airbus untuk mendapatkan kontrak melalui orang.

Ia melibatkan rangkaian orang tengah yang merasuah pegawai-pegawai dari 20 negara untuk mendapatkan kontrak pembekalan pesawat. 03022020 Saham AirAsia jatuh 10 manakala saham AirAsia X jatuh 12. 02022020 Dokumen undang-undang itu mendakwa bahawa bertentangan dengan Seksyen 7 Akta Rasuah 2010 di antara 1 Julai 2011 dan 1 Jun 2015 Airbus gagal menghalang orang yang berkaitan dengan Airbus daripada memberi rasuah kepada orang lain berhubung pembelian pesawat AirAsia dan AirAsia X daripada Airbus iaitu pengarah danatau pekerja syarikat penerbangan AirAsia di mana rasuah.

Saya merujuk kepada pendedahan pada 31 Januari di United Kingdom berkenaan dakwaan rasuah melibatkan Airbus dan 2 eksekutif dari AirAsia.


LihatTutupKomentar